پنجمین نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت، عایق ها و ماشین آلات وابسته ، بیش از همه دوره های گذشته پر آمد و شد بود و به اذعان مقامات دولتی، فصلی برای آشتی وزارت راه و شهرسازی با این نمایشگاه محسوب می شود.
نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت، عایق ها و ماشین آلات وابسته چندی پیش با حضور بیش از صد شرکت داخلی و خارجی برگزار شدو در آن طیف وسیعی از پالایشگاهها و شرکت های تولید قیرتا کارخانجات جانبی و صنایع پایین دستی از جمله کارخانه های تولید بشکه، بسته بندی قیر، تولید ایزوگام، آسفالت، آسفالت های پلیمری، پوشش های عایقی و ماشین آلات وابسته حضور یافتند.
مواردی نظیر ضرورت بازیافت آسفالت، استفاده از قیر امولسیون، اعمال کنترلهای کیفی بالا دستی بر صنایع قیر و آسفات، زمینه سازی برای حضور واقعی بخش خصوصی در صنعت قیر، نیازهای آموزشی مهندسان و نیروهای اجرایی صنعت آسفالت و همینطور ضرورت بازنگری بر نظام فنی و اجرایی کشور، موضوع گفتگوی (عمران شهر) با مسئولان بازدید کننده از نمایشگاه پنجم بود که مشروح آنها در این شماره منتشر می شود.
برنامه های جدید وزارت راه برای تشدید کنترل کیفی
مهندس حسن میر شفیع معاون وزارت راه و شهرسازی یکی از مقامات بازدید کننده از این نمایشگاه ۳ روزه بود که بر نقش قیر در طول عمر مفید آسفالت تاکید داشت. او در این رابطه به عمران شهر گفت: تمام اجزا و مصالح آسفالت از جمله قیرو افزودنی های آن باید کیفیت قابل قبولی داشته باشد تا خروجی نهائی مرغوب باشد. برای این منظور باید توان کنترل فنی این محصولات افزایش یابد تا به ارتقاء کیفیت و افزایش عمر مفید آسفالت منجر شود. وی از برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برای استقرار درجه بندی (PG) در اجرای آسفالت و نیز پیش بینی روشهای تشدید کنترل های کیفی خبر داد و افزود: کیفیت قیر فعلی کشور بد نیست اما با بکارگیری روش های کنترلی جدید با هماهنگی شرکت ها و مجموعه های مرتبط، مانع ورود احتمالی قیرهای تولیدی خارج از سیکل کنترل کیفیت به چرخه مصرف خواهیم شد.
گران شدن قیربه ضرر راه های کشور تمام شد
مهندس میر شفیع با تائید این نکته که کاهش حجم آسفالت مصرفی در پروژه های تعمیر و نگهداری معابر برون شهری به دنبال گران شدن قیر در چندسال اخیر، زنگ خطری برای راه های کشور محسوب می شود، تاکید کرد: از یک سو تصور می شد که افزایش قیمت قیر به تعادلی شدن بازار آن منجر خواهد شد اما از سوی دیگر هزینه های بسیار بالایی به سرمایه گذاری های موجود تحمیل شد در نهایت به نظر می رسد که گران شدن قیر به ضرر راه های کشور تمام شده است اما می توان در عین عرضه قیر به قیمت تعادلی، بودجه مناسب برای نگهداری راه ها نیز تامین کنیم.
ضرر هنگفت در صورت بی توجهی به نگهداشت راه ها
به گفته وی، امسال در شرایطی که میزان تخصیص اعتبارات عمرانی بسیار پایین بود، وزارت راه توانست بخشی از هزینه های مربوط به این بخش را تعدیل کند اما اگر در سال آینده برای نگهداری راه ها فکر جدی نشود، یک ضرر هنگفت ملی رخ می دهد که نمی توان آن را جبران کرد.وی در خصوص تاثیر احتمالی اجرای فاز دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها بر قیمت قیر، گفت: اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها تاثیری در قیمت قیر نخواهد داشت چراکه قیر هم اکنون نیز از یارانه دولتی برخوردار نیست و قیمت آن آزاد است. تاثیر گرانی های عمومی احتمالی به دنبال اجرای فاز دوم این قانون هم بر قیمت قیر ناچیز خواهد بود، کما اینکه نوسانات نرخ ارز در سال گذشته نیز تاثیر زیادی بر این محصول نداشت.
خبر خوش برای شهرداری ها
معاون وزیر راه و شهر سازی یک خبر خوش برای شهرداری های سراسر کشور هم داشت. وی از پیش بینی کمک جدی به شهرداری ها در زمینه تامین قیر در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ خبر داد و به مزاح گفت: وزارت راه حسود نیست و از اختصاص منابع به شهرداری ها خوشحال می شویم!
پای صحبت های نمایندگان صنفی
شنیدن سخنان نمایندگان صنف تولیدکنندگان آسفالت هم خالی از لطف نبود مهندس فریبرز عبدالمالکی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استان های تهران و البرز است که به نمایندگی از ۵۳ شرکت تولیدی ذیل این انجمن با عمران شهر گفتگو کرد.
وی با اشاره به دومین حضور انجمن متبوعش در نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت، عایق ها و ماشین آلات وابسته از افزایش شمار شرکت کنندگان در نمایشگاه ابراز خشنودی کرد. اما این گفت و شنود با ابراز گلایه مندی وی از خبرنگاران آغاز شد. هنگامی که از مهندس عبدالمالکی تقاضا کردیم تا در خصوص تمهیدات ضروری برای کاهش آلایندگی تولیدکنندگان آسفالت صحبت کند، او تاکید کرد که سهم صنعت آسفالت در آلودگی هوای شهر تهران بسیار اندک است و افزود: سهم کل بخش صنعت و نه صنعت آسفالت به تنهایی، در آلودگی هوای شهر تهران کمتر از ۵درصد است. من به عنوان ۵ هزار نفری که در واحدهای تولیدی این صنعت در استانهای تهران و البرز مشغول به کار هستند، از خبرنگاران گلایه مندم . آلودگی هوای تهران در وهله نخست ناشی از موارد دیگری نظیر کیفیت پائین خودروها و سوخت مصرفی است که رسانه ها باید بیشتر به آنها بپردازند. ضمن اینکه طی چند سال اخیر کارخانجات آسفالت به سیستم هایی نظیر بک فیلترها و پایش انلاین آلایندگی تجهیز شده اند که نباید نقش آنهارا در کاهش سهم کارخانجات تولید آسفالت در آلودگی هوا نادیده گرفت.
ترغیب واحدهای تولیدی به استفاده از فناوری های نو
وی با اشاره به پیش گام بودن واحدهای تولیدی آسفالت استان تهران و البرز در زمینه تجهیز به فناور های نو، گفت یکی از اهداف انجمن صنفی معرفی فناوری های روزآمد به واحدهای تولیدی و ترغیب آنها به استفاده از این فناوری هاست. ضمن اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز الزامات قانونی در این خصوص پیش بینی کرده که بر اساس آن واحدهای تولیدی ناگزیر به استفاده از فناوری های نو هستند.
استقرار کارخانه آسفالت در مرکز شهر بعید نیست
عبدالمالکی اعتقاد دارد که رسیدن به فناوری لازم برای احداث کارخانه آسفالت در مرکز شهر، امری بعید و دور از دسترس نیست، کما اینکه هم اکنون در بسیاری از شهرهای اروپایی چنین کارخانجاتی فعال هستند. به این ترتیب کاهش کیفیت آسفالت که ناشی از نقل و انتقال از کارخانجات حومه به داخل شهر است، مواجه نخواهیم شد. ترویج استفاده از قیر امولسیون-که فاقد گازهای گلخانه ایی بوده و ضرر کمتری برای محیط زیست به دنبال دارد- به جای قیرهای محلول (MC) یکی دیگر از محور های گفت و گو با رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استان های تهران و البرز بود. او در این خصوص اظهار کرد: اراده کارفرما نقش مهمی در استفاده بیشتر از قیر امولسیون به جای قیر محلول دارد و این اراده زمانی در کارفرما شکل می گیرد که هزینه های آسفالت واقعی شود و کارفرما به مدیریت بهتر بودجه و منابع محدود خود ناگزیر شود.
سابقه ۴۵ ساله استفاده از قیر امولسیون در اروپا
عبدالمالکی در ادامه اظهار کرد: تا ۱۰ سال پیش به دلیل پایین بودن قیمت قیر و فرآورده های آن، کارفرما ترجیح می داد هر سال یک لایه آسفالت روی لایه قبلی بکشد. پس از مدتی، تراش و روکش جایگزین روش قبلی ترمیم روکش آسفالت شد، اما با نزدیک شدن قیمت قیر به نرخ جهانی این محصول، کارفرمایان ناچار به استفاده از فناوری های جدید و افزایش کیفیت آسفالت خود هستند و کیفیت به دغدغه جدی آنها بدل شده است. وی البته تاکید کرد که موضوعاتی از قبیل استفاده از قیر امولسیون برای کشور ما جدید است اما در ار.پا از ۴۵ سال قبل این فراورده بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است .
فقدان آموزش برای نگهداری قیر امولسیون
عبدالمالکی با تاکید بر اینکه برای جایگزینی قیر امولسیون به عنوان یک محصول فاقد مضرات زیست محیطی باید فرهنگ سازی میان کار فرمایان صورت گیرد، گفت: بسیاری از شهرداری ها به دلیل اینکه آموزش چگونگی نگهداری از قیر امولسیون را سپری نکرده اند از این فراورده استفاده نمی کنند. آنها حاضر هستند از قیر محلول که نوعی مواد منفجره محسوب می شود و بسیار خطرناک است، استفاده کنند اما هزینه جزئی ساخت مخازن مخصوص نگهداری از قیر امولسیون را نپردازند. وی ادامه داد: در حال حاضر ملاک گزینش بسیاری از پیمانکاران در ایران فقط قیمت پائین است در حالیکه استفاده از فناوری های نو توسط پیمانکاران شاید طاهراً هزینه بیشتری نیاز داشته باشد اما در دراز مدت به نفع کارفرما خواهد بود.
استقبال سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از قیر امولسیون
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استان های تهران و البرز با اشاره به استقبال شهرداری تهران از قیر امولسیون، گفت: در بخش گسترده ایی از پروژه های اجرا شده توسط سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، از قیر امولسیون استفاده می شود.البته در بخش های پائین دستی نظیر مناطق هنوز به طور کامل از این فراورده برای آسفالت معابر استفاده نمی شود.
دکتر فریدون مقدس نژاد مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ایی کشور و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر کبیر از دیگر بازدیدکنندگان نمایشگاه پنجم بود که ضمن تاکید بر ضرورت تمرکز بر ارتقاء کیفیت آسفالت، گفت: رفتار آسفالت به شدت به رفتار قیر وابسته است و در نتیجه ارتقاء کیفیت قیر تولیدی به کاهش ضخامت آسفالت و افزایش عمر جاده ها منجر می شود. وی معتقد است که بر پایی نمایشگاه هایی با تمرکز بر صنایع قیر و آسفالت، موجب انگیزه سازی در خور توجه برای ترغیب تولید کنندگان به اصلاح روشهای تولید و ارتقاء کیفیت محصولات خود می شود، اما در عین حال از آنجا که تمرکز بر ارتقاء کیفیت قیر و فراورده های آن موضوع نسبتاً جدیدی در کشور به شمار می رود و پیش از آزاد شدن قیمت آن، در این رابطه برنامه ریزی نشده بود، انتظار می رود که دانشگاه و صنعت در کنار یکدیگر و با حمایت وزارت راه و شهرسازی ورود جدی تری به عرصه افزایش کیفیت قیر تولیدی داشته باشند.
تنها گزینه برای کاهش هزینه آسفالت
مقدس نژاد در خصوص اهمیت بازیافت آسفات خاطرنشان کرد: تاکنون اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که البته بیش از حد آزمایشی بوده اما کافی نیست. برای کسب دانش فنی و انتقال تجربیات در این زمینه ممکن است بعضاً با شکست در پروژه هایی که برای این منظور تعریف می شود، مواجه شویم که البته اجتناب ناپذیر است. اما در عین حال باید بدانیم که تنها گزینه برای کاهش هزینه آسفالت، استفاده از مصالح بازیافتی است. وی تاکید می کند که معقوله بازیافت آسفالت، اقدامی در راستای تعمیر و نگهداری راه ها به شمار می رود در حالیکه می توان با افزایش کیفیت مصالح و قیر، عمر راه ها را افزایش داد و از اضمحلال زود هنگام آنها جلوگیری کرد. در نهایت با اتمام عمر روکش آسفالت برای جلوگیری از هدر رفت منابع کشور، باید به سراغ گزینه بازیافت برویم. البته حجم منابع سنگی کشور محدود بوده و باید پاسخگوی نیاز نسل های آتی نیز باشد. در این شرایط بازیافت آسفالت گزینه مهمی برای صیانت از این منابع طبیعی است.این عضو هیات علمی دانشگاه از اتخاذ سیاست های تشویقی و پیش بینی تسهیلاتی برای پیمانکاران به عنوان یکی از روش های کارآمد توسعه صنعت بازیافت یاد کرد و افزود: در گام بعدی باید الزامات قانونی برای این منظور پیش بینی شود چراکه تراش آسفالت فقط منجر به هدر رفت سرمایه و منابع طبیعی می شود. پیمانکاران باید به تهیه ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز بازیافت آسفالت تجهیز شوند و برای این منظور شرکت های مجرب باید به صورت کنسرسیوم وارد عمل شوند و از تمام ظرایفی که باید در جریان بازیافت سرد یا گرم آسفالت مد نظر قرار گیرد، مطلع شوند. وی اگرچه بر محتوم بودن بازیافت آسفالت تاکید کرد اما در عین حال اعتقاد دارد که کم و کیف این موضوع و نوع بازیافت به شرایط اجرای هر پروژه بستگی دارد و مشاوران پروژه های عمرانی بایدهنگام انجام مطالعات هر پروژه ، تحلیل فنی و اقتصادی خود در این رابطه را نیز ارائه دهند تا در نهایت کارفرما در خصوص چگونگی استفاده از مصالح بازیافتی برای روکش آسفالت تصمیم گیری کند. مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ایی کشور همچنین تاکید کرد: اگرچه هنوز استفاده از مصالح بازیافتی در وزارت راه و شهرسازی اجباری نشده است اما سازمان راهداری از مشاوران پروژه های خود، ارائه تحلیل فنی و اقتصادی مربوط به این موضوع را مطالبه می کند که این گام اول برای نهادینه شدن موضوع بازیافت آسفالت است.
الزام استفاده از قیر امولسیون
مقدس نژاد در خصوص ضرورت استفاده از قیر امولسیون به جای قیر محلول (MC) اظهار کرد: وزارت راه و شهر سازی بخشنامه ایی برای این جیگزینی صادر کرده است اما از آنجا که عموماً کنترل های کیفی به صورت جدی روی قیرهای امولسیون تولیدی اعمال نمی شود، بسیاری از مصرف کنندگان به استفاده از این فراورده تمایلی ندارند. برای جیگزینی قیر امولسیون به جای قیر محلول، باید خلاء موجود در زمینه تست استاندارد قیرهای امولسیون برطرف شود. در شرایط فعلی برخی کارخانجات تولید قیر امولسیون محصولات فاقد کیفیت را به بازار عرضه می کنند و این کار موجب می شود که اصل موضوع استفاده از این فراورده به جای قیر محلول زیر سوال برود. به گفته وی، کمیته (ارتقاء کیفیت آسفالت) در معاونت را ه های روستایی وزارت راه و شهرسازی به دنبال تعیین شاخص های کنترل کیفیت قیر امولسیون و اجباری کردن احراز استاندارهای این فراورده است. به این ترتیب مصرف کنندگان باید قبل از خرید این فراورده، نسبت به کنترل کیفیت آن اقدام کنند.
پیشگیری بهتر از درمان است!
این عضو هیات علمی دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت پیشگیری از تخریب روکش های آسفالتی، گفت: بودجه های وزارت راه و شهرسازی و همین طور شهرداری ها محدود است و در چنین شرایطی قطعاً پیشگیری بهتراز درمان خواهد بود. امکانات فنی و دانش لازم برای این پیشگیری هم اکنون در کشور وجود دارد اما سیاست گذاری های کلان نیز بایددر این راستا تنظیم شود. وی با بیان اینکه مشکل کمبود منابع همیشه مانع بهبود کیفیت نیست افزود: گاهی با اعمال مدیریت بهتر بر هزینه ها می توان با اعتبارات موجود، کیفیت آسفالت را بهبود بخشید. درسازمان راهداری افق روشنی در زمینه ارتقاء کیفیت آسفالت وجود دارد و باید به تدریج به سمت روش های پیشگیری حرکت کنیم. هنر ما باید این باشد که عمر مفید روکش آسفالت را از ۵ سال به ۱۵ سال افزایش دهیم. در غیر این صورت صف جاده های تخریب شده و در انتظار تعمیر کشور روز به روز بیشتر می شود.وی با بیان اینکه روش های سنتی نگهداری راه ها مبتنی بر تعمیر و مرمت بوده و به عبارتی (درمان محور) است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که روش های مبتی بر پیشگیری، به کمک درزگیری و لکه گیری به موقع و با بهره گیری از روش های صحیح و نیز استفاده از آسفالت های حفاظتی می تواند نقش پر رنگی دز افزایش عمر مفید روکش های آسفالتی راه ها ایفا کند.
آشتی دولتی ها با نمایشگاه قیر و آسفالت
مهندس (عقیل قدیم) رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی هم یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه، از خانواده دولتی ها بود که صراحتاً اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی طی چهار دوره گذشته با این نمایشگاه بیگانه بود اما امسال به نوعی سال آشتی وزارتخانه با نمایشگاه است. وی با اشاره به اهمیت تقویت حضور بخش خصوصی در صنایع قیرو آسفالت، به (عمران شهر) گفت: صنعت قیر به رغم اینکه ظاهراً در اختیار بخش خصوصی است اما در واقع اینطور نیست و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که نیازمند کنترل های جدی است. البته وزارت نفت هم به این موضوع ورود کرده و در جریان این مشکلات قرار گرفته است. قدیم با بیان اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده روکش آسفالت را قیر تشکیل می دهد، یادآور شد: این موضوع اهمیت کنترل کیفیت قیر را نمایان می سازد. به گفته وی، در حال حاضربا استفاده از روش های سنتی تولید و مصرف، با چالش هایی در زمینه نگهداری راه ها مواجه شده ایم اما افزایش قیمت قیر، تولیدکنندگان را به استفاده از روش های نوین و کنترل های کیفی سوق داده است و این تغییر رویکردباید بیشتر نهادینه شود. رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سطح فعلی صنایع قیرو آسفالت در کشور را خوب ارزیابی کرد اما گفت: بعضاً مشکلاتی وجود دارد که به نظر کوچک اما تاثیرگذار است .به عنوان مثال نمونه گیری آسفالت یکی از مهمترین بخش های یک پروژه محسوب می شود که اغلب افراد فاقد تخصص آن را انجام می دهند.
صرفه جویی ۲۳۸ میلیاردی با جایگزینی قیر امولسیون
وی با اشاره به اینکه الزام قانونی مصرف قیر امولسیون به جای قیر محلول از ۳ سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است، گفت: محاسبات نشان می دهد که جایگزینی قیر امولسیون علاوه بر مزایای زیست محیطی، سالانه ۲۳۸ میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی به دنبال خواهد داشت که رقم قابل توجهی است.
اما این مقام مسئول نیز همچون دکتر مقدس نژاد به ضرورت اعمال کنترل های کیفی بر تولیدکنندگان قیر امولسیون اذعان کرد و معتقد است تنها زمانی این فراورده می تواند جایگزین قیر محلول شود که تولید کافی با رعایت استانداردهای لازم صورت گیرد. وی از برنامه ریزی مرکز تحقیقات راه و مسکن برای اعمال کنترل های کیفی بر تولیدکنندگان قیر امولسیون خبرداد و اظهارکرد: کارخانجات بزرگ تولیدکننده این محصول شناسائی شده و امور مربوط به کنترل کیفی کلید خورده است. مقرر شده که تولیدکنندگان قیر نیز همچون کارخانجات آسفالت تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و پس از سطح بندی، گواهی دریافت کنند.
تربیت نیروی کار آشنا یا قیر امولسیون
قدیم در ادامه این گفتگو بر ضرورت تربیت نیروی انسانی آشنا با قیر امولسیون تاکید و تصریح کرد: پیمانکاران سنتی نمی توانند از این فراورده استفاده کنند بنابراین باید اکیپ هایی برای این منظور تربیت شوند. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی با همکاری معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور، ۲۶دوره بازآموزی برای جامعه مهندسین مشاور تعریف کرده که گذراندن آنها اجباری است و برگزاری آنها در ایام باقی مانده سال جاری آغاز خواهد شد. وی اعتقاد دارد که دوره های آموزشی این چنینی باید برای نیروهای اجرائی نظیر اپراتورها و رانندگان غلطک و ... هم برگزار شود.
ضرورت بازنگری در نظام فنی و اجرائی کشور
بحث بر سر ضرورت تغییر رویکرد در حوضه تولید و مصرف قیر و آسفالت و جایگزین کردن روش های نوین به جای شیوه های سنتی، زمینه ساز گفتگو درباره بازنگری در نظامات فنی و اجرائی کشور شد، اقدامی که شهرداری تهران در سال گذشته و با تدوین نطام نامه جدیدفنی و اجرائی ویژه پایتخت انجام داد و ثمرات آن در پروژه های عمرانی بزرگ و کوچک حتی در نخستین سال اجرا هم مشهود بود.
مهندس قدیم معتقداست که برای بهره گیری از روش های مدرن و روزآمد، نظام فنی و اجرائی باید مورد بازنگری قرار گرفته و به گونه ایی تدوین شود که قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد تا بتوان آنرا با نیازهای روز هماهنگ کرد.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل این وزارتخانه، صراحتاً آمادگی خود را برای تغییر هریک از بخش های نطام فنی و اجرائی که ضرورت دارد، اعلام کرده است و به این ترتیب بهانه ایی برای ادامه استفاده از روش های سنتی وجود ندارد. برای این منظور کمیته هایی در شورای عالی فنی نیز شکل گرفته که دستاوردهای خود را برای انعکاس در سطح کشور به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری منتقل می کند. وی در خاتمه تغییر در نظام فنی و اجرائی کشور را یک اجبار و نه انتخاب، توصیف و ابراز کرد: گران شدن قیمت قیر اتفاق خوبی بود که اکنون مارا به تغییر رویکرد ملزم کرده تا بتوانیم سرمایه های کشورمان را برای نسل های آتی حفظ کنیم.
ضرورت راه اندازی (آکادمی آسفالت) در کشور
مهندس (امیر رضا پرندیان) یکی از کارشناسان حاضر در این نمایشگاه بود که علاوه بر ارائه کارگاه آسفالت های پلیمری به عنوان یکی از برنامه های جنبی نمایشگاه، پیشنهاد جالبی هم برای متولیان فرادست صنایع قیر و آسفالت داشت.
وی موثرین ترین افراد در زمینه ارتقاء کیفیت آسفالت را کارگران رده پایین و نیروهای اجرائی توصیف کرد و گفت: با راه اندازی یک (آکادمی آسفالت) برای آموزش افراد پایین دست می توان خلاء های موجود را بر طرف کرد.
پرندیان با اشاره به حضور فرانسوی ها در نمایشگاه قیر و آسفالت، گفت: به اذعان شرکت کنندگان این کشور، در فرانسه به پارامتر رطوبت در آسفالت توجه نمی شود اما در ایران این پارامتر کنترل می شود.
نبابراین اگر عمر مفید روکشهای آسفالتی در ایران ۳ سال و در فرانسه ۱۳ سال است، مشکل در بدنه مهندسی کشور نیست، بلکه نیروهای میانی و اجرائی نیازمند آموزش هستند .
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: